loader

Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som brukar ställas om att beställa via Dermosils webbshop.
Vanliga frågor & svar

Frågor om utskick

  • Hur ofta utkommer kundtidningen?

    Dermosil-tidningen utkommer sex gånger per år, i januari, mars, maj, juli, september och november. Tidningen är giltig i två månader och skickas automatiskt till alla aktiva kunder. På grund av den stora mängden tidningar som skickas får du tidningen antingen i början eller senast i mitten av månaden. Logga in och gå till min sida för att kontrollera att du valt att få tidningen hemskickad, här kan du också uppdatera dina kontaktuppgifter.

  • Jag har registrerat mig på era webbsidor. Varför får jag inte er kundtidning?

    Registrering i vår webbshop innebär inte att vi automatiskt skickar tidningen. I samband med din första beställning skapas ditt kundnummer och först därefter får du kundtidningen hemskickad. Enskilda tidningar beställer du enkelt från dermosil.se/kundtjanst/kundtidning

  • Jag får inte längre e-post från Dermosil, såsom orderbekräftelser eller nyhetsbrev. Vad kan det bero på?

    Vi har märkt att e-post som vi skickar kan samlas under Kampanjer-fliken i Googles Gmail-e-posttjänst. Om våra mail samlas där syns de inte i inkorgen och det kan hända att man missar dem helt. Då hittar du våra mejl under Kampanjer-fliken. Du kan också flytta e-postmeddelandet till kategorin Primär. Då borde e-posten automatiskt styra alla e-postmeddelanden som vi skickar framöver till den primära fliken. I vissa fall kan våra mejl också styras till skräpposten. Då är det bra att flytta mejlet till den primära inkorgen, så förstår e-posten att mejlet inte är spam.

  • Var beställer jag det elektroniska nyhetsbrevet?

    Om du är registrerad som kund i vår webbshop kan du beställa Dermosils nyhetsbrev under Min sida - mina användaruppgifter. Om du inte registrerat ett konto hos oss, men ändå vill ha nyhetsbrevet, kan du gå längst ner på sidan till fältet "Få de senaste nyheterna och klicka på Registrera dig".

  • Jag vill inte längre motta nyhetsbrev, var kan jag avbryta min prenumeration?

    Du kan avbryta prenumerationen av våra nyhetsbrev genom länken som finns längst ner i nyhetsbrevet eller från Mina sidor under Användaruppgifter.

Frågor om mitt Dermosilkonto

  • Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

    Klicka Logga in uppe till höger på startsidan. Här hittar du ”Glömt ditt lösenord?”. Mata in den e-postadress som du registrerat dig med i vår webbshop och klicka på Skicka. Du får nu en länk till din e-post, klicka på den för att skapa och spara ett nytt lösenord.

  • Jag har glömt mitt lösenord och försöker beställa ett nytt. Systemet känner inte igen min e-postadress. Hur gör jag?

    Funktionen att skapa ett nytt lösenord, känner endast igen den e-postadress som du registrerat dig med i vår webbshop. Kolla att du säkert angivit rätt e-postadress. Om e-postadressen ändrats och du inte längre har tillgång till den som du registrerat dig med, ska du ta kontakt med vår kundtjänst.

  • Min e-postadress har ändrats. Hur får jag in den nya adressen till mina uppgifter?

    Om din e-postadress har ändrats efter att du har registrerat dig i vår webbshop kan du själv uppdatera adressen på ditt konto. Logga in i vår webbshop med din tidigare e-postadress och ditt lösenord. Välj Redigera profil – här kan du uppdatera e-postadressen. Härefter loggar du in med din nya e-postadress och ditt lösenord.

  • Min e-postadress har ändrats. Jag registrerade mig med den nya adressen. Vart har mina bonuspoäng försvunnit?

    Bonuspoäng som inte används sparas alltid på det konto där beställningen görs. Om du har gjort en helt ny registrering så finns inte dina sparade bonuspoäng där utan under din tidigare registrering. Ta kontakt med vår kundtjänst i såna här fall. Undvik att göra flera registreringar eftersom dina beställningar och bonus då fördelas på olika konton.

  • Jag var tvungen att ta en paus när jag gjorde en beställning och när jag återvände var jag inte längre inloggad i webbshopen. Vad beror detta på?

    Du blir automatiskt utoggad om du inte varit aktiv i webbshopen de senaste 60 minuterna.

Frågor om beställning

  • Jag har en kampanjkod. Hur använder jag den?

    Kampanjkoden fyller du i när du är i Kassan, precis innan du betalar.

  • Jag är under 18 år och vill beställa era produkter, är det ok?

    För att beställa våra produkter ska man vara minst 18 år. Vårdnadshavare bör alltid göra beställningen till personer som är under 18 år.​

  • Är min beställning redan på väg?

    Vi skickar e-post eller sms till dig när din beställning är packad och skickad från vårt lager. Om du valt det i Mina uppgifter i Användaruppgifterna.

  • Jag vill beställa endast en produkt. Kan jag göra en beställning som är under 50 euro?

    Man kan även göra beställningar under 50 euro. Då tillkommer en leveransavgift. Premium Silver-kunder får gratis frakt för beställningar värda minst 25 euro med leverans till uthämtningsställe eller paketautomat. För våra Guld-kunder erbjuder vi gratis frakt också för mindre beställningar med leverans till uthämtningsställe eller paketautomat. Läs mer från våra beställningsvillkor: sv.dermosil.fi/kundtjanst/bestallningsvillkor

  • Jag glömde några produkter, kan jag ännu lägga till dem i min beställning?

    Tillägg kan göras såvida beställningen inte är betald vid beställningstillfället och om beställningen inte ännu är packad. Vi vill erbjuda snabb leverans så beställningarna behandlas och packas snabbt. För tilläggsbeställningar under 50 euro tillkommer en leveransavgift. Meddela beställningsbekräftelsenummer i samband med tillägg.

  • Jag fick bara en del av de produkter jag beställt. Vad beror det på?

    En orsak kan vara att det är fråga om en mångpaketförsändelse, eller dina produkter kommer i två eller flera lådor. De olika paketen transporteras som separata försändelser med separata försändelsekoder. Paketen kan komma fram vid olika tidpunkter. På paketkorten finns info om antalet paket som ingår i försändelsen. På din egen sida ser du också hur många paket som är på kommande samt deras försändelsekoder. Vår kundtjänst hjälper gärna till vid behov.

  • Jag hittar inte min faktura, vad ska jag göra?

    Ingen orsak att vara orolig. Hör av dig till vår kundtjänst så skickar vi en kopia på din faktura till dig.

  • Vad är Klarna?

    Klarna är en bank som grundades 2005 med målet att göra det enklare att handla på nätet. Klarna gör det enkelt, säkert och mycket smidigt att shoppa i webbshopar samt erbjuder dig flexibla betalningsmöjligheter. Klarna kom med som ett nytt betalsätt i vår webbshop vid sidan av Dermosils faktura på hösten 2019.

  • Kan jag byta bonusprodukter?

    För beställningar som görs i webbshopen samlar du bonuspoäng som kan bytas till bonusprodukter ur det aktuella bonussortimentet. Om du gör beställningen per telefon eller post får du alltid med bestämda bonusprodukter enligt beställningens slutsumma. Gemensam regel för båda bonussystemen är att bonusprodukter inte byts.

  • Jag har skött gruppbeställningarna på min arbetsplats. Kan jag fortfarande beställa tillsammans med mina kollegor? Hur gör man en gruppbeställning nuförtiden?

    En gruppbeställning kan fortfarande göras via en kontaktperson, exempelvis på jobbet. Man kan även beställa i grupp genom vår nya digitala Grupporderfunktion. Läs mer om hur Dermosil grupporder från frågorna under fliken Kom igång med grupporder.

Frågor om webbsidans funktion

  • Varför öppnas sidan inte på rätt sätt och vad ska jag tänka på om datorn också används av andra?

    Webbläsare använder cacheminne när den öppnar sidor du tidigare besökt. För att ladda upp en sida snabbare kan webbläsare använda en tidigare version av sidan istället för att ladda om den helt. Detta gör det smidigare att surfa, men kan också orsaka problem om webbläsaren lagrat föråldrat innehåll eller om det är många som använder samma dator. Om du tar bort information som finns lagrad i webbläsaren, dvs. rensar cahceminnet och historiken, kan du undvika och lösa problemsituationer samt hindra att andra får tillgång till din information Beroende på vilken webbläsare du använder är det variera lite hur man rensar chacheminnet. Du hittar webbläsarspecifika anvisningar från webbläsarens Hjälp/Help-sektion och på webben. Vanligtvis finns funktionen i webbläsarens inställningar eller verktyg. För de vanligaste webbläsarna (bl.a. Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge) kan funktionen nås på pc-dator med tangentkombination Ctrl+Shift+Delete. Innan du använder kortkommandon, kontrollera om tangentkombinationen är rätt sätt att utföra den åtgärd du vill på din enhet.

Frågor om produkter

  • Varför doftar en oparfymerad produkt?

    Eftersom vi inte tillsatt parfym i produkten så kan du känna doften av råvarorna, som exempelvis kan ha en svag doft av läkemedelskaraktär.

  • ​Passar era produkter för min känsliga hud?

    För produkterna i Sensitive-serien har vi erhållit rätten att använda Allergi-, Hud- och Astmaförbundets symbol, vilket innebär att de passar även för dig med känslig hud. Symbolen innebär att produkten inte innehåller parfymer eller andra ämnen som vanligen förorsakar hudirritationer eller gör huden känslig. Om din hud är mycket känslig rekommenderar vi att du först testar produkten på huden i armvecket ett par dagar för att försäkra dig om att produkten verkligen passar för din hud.

  • Vilka produkter kan jag använda under graviditet och amning?

    Det finns relativt lite forskning på hur olika kosmetiska ämnen påverkar under graviditet och amning. Därför rekommenderar vi basprodukter, såsom oparfymerade produkter som är försedda med allergisymbolen samt naturkosmetik i serien Demosil Nature. Då man är gravid och då man ammar är det viktigt att prioritera sitt eget och barnets välmående genom att äta hälsosamt och se till att få lagom mängd motion och vila. På rådgivningen får du mer info.

  • Finns det produkter i sortimentet som passar för bebisar och småbarn?

    I Sensitive-serien finns ett antal produkter som passar för bebisar och småbarn, oparfymerade produkter som har erhållit rätten att använda Allergi-, Hud- och Astmaförbundets symbol. I webbshopen väljer du HUDVÅRD – MÅLGRUPP – Baby och småbarn, så hittar du dessa produkter.

  • Hur länge håller en produkt efter att den öppnats?

    Krämer är färskvaror precis som livsmedel och håller till bäst före-datum såvida förpackningen är oöppnad och oanvänd. Efter att produkten öppnats kan man som en huvudregel säga att en kräm håller 3-6 månader beroende på hur den förvaras. Därefter är det bra att byta ut den. En produkt kan även vara försedd med PAO-symbol (Period After Opening) och har då angivet hur många månader den kan användas efter att den öppnats.

  • Innehåller era peelingprodukter plast?

    Vårt miljöledningssystem kräver att vi använder enbart naturliga peelande ämnen, såsom riskross, socker eller mandelskal i peelingprodukterna. Plast använder vi inte.

  • Innehåller produkterna parabener?

    Sedan början av år 2015 finns det inga parabener i våra produkter.

  • Testas Dermosils produkter på djur?

    Dermosil har inte testat och testar inte produkter eller råvaror på djur. Vi följer EU:s direktiv om förbud mot djurförsök, som stegvis trätt i kraft sedan 2004. Sedan 2013 är det totalt förbjudet inom EU att använda djurförsök för att testa kosmetiska produkter eller råvaror som ingår i dem. Eftersom förbudet gäller alla som verkar inom branschen har vi valt att inte gå med i olika organisationer som jobbar mot djurförsök. Vår verksamhet styrs av ett kvalitets- och miljöledningssystem och företaget har ISO 9001:2008 och ISO 14001:2004-certifikat. Audition för att fortsättningsvis få inneha certifikaten görs årligen.

  • Var tillverkas Dermosils kosmetiska produkter?

    Dermosils produkter utvecklas på vårt huvudkontor i Korsnäs, vid kusten av Österbotten. Produkterna tillverkas utöver Finland även i Sverige, Danmark och i en del andra EU-länder. Peelande sockor (3713) är ett undantag. De tillverkas i Kina, eftersom produkttypen inte har funnits i Europa. Produkterna kommer från fabrikerna till Korsnäs, därifrån de sedan postas direkt till våra kunder.

  • Varför finns inte min favoritprodukt längre i sortimentet?

    Det kan finnas olika orsaker till att produkter tas bort ur sortimentet. Vi utvecklar hela tiden vårt produkturval och tar då i beaktande kundernas önskemål, trender inom skönhet och kosmetik, försäljningssiffror samt lagstiftning och forskning som inverkar på vilka råvaror som används. Utvecklingsarbetet är nödvändigt också för att kunna bibehålla förhållandet mellan produkternas pris och kvalitet. En del av produkterna är Limited Edition-produkter, som säljs i en begränsad mängd.

  • Pumpen på flaskan som jag beställde fungerar inte. Vad ska jag göra?

    För att pumpen ska fungera bör den låsas upp innan användning. Låset öppnas genom att rotera pumpdelen ett fjärdedels varv i öppningsriktning. Om pumpen snurrar runt utan att låsas upp är pumpdelen inte tillräckligt hårt fastskruvad i flaskan. Då ska du lossa pumpdelen från flaskhalsen genom att vrida skruvringen motsols. Skruva sedan tillbaka pumpen i flaskan så att den är ordentligt åtdragen. Nu när du låser upp pumpdelen borde pumpen fungera som den ska.

Kom igång med gruppbeställning

  • Hur startar jag en beställningsgrupp?

    För att starta en grupporder som kontaktperson, kan du gå via fliken Beställ i grupp i huvudmenyn. Kontaktpersonen väljer först namn på gruppen, sen datum för när beställningen skall skickas in och skickar sedan inbjudningarna till sina medlemmar.

  • Vem får bonus då man gör en grupporder?

    Kontaktpersonen får bonus för sitt egna inköp, men även för hela gruppens beställning. Gruppmedlemmarna får bonus på sina egna produkter.

  • Vem betalar för gruppens beställning?

    Gruppens kontaktperson betalar hela gruppens order när beställningen skickas in. Vi erbjuder flera olika betalningssätt till kontaktpersonen. Gruppmedlemmarna sköter själva om sin betalning till kontaktpersonen.

Info till kontaktpersoner

  • Hur kan jag skicka ut inbjudningar till min grupp?

    Du kan skicka ut inbjudningar genast när du startar din grupp eller i ett senare skede via Mina sidor och Gruppbeställning, eller genom att gå via Kassan och klicka på Redigera gruppen. Kontaktpersonen kan skicka inbjudningar via e-post, WhatsApp, Facebook, Messenger samt genom att kopiera länken till inbjudan och skicka i valfri kanal, tex chat. I mobilen kan länken även kopieras till sms.

  • Var sparas min grupp?

    Kontaktpersonen hittar gruppen via Mina sidor och Grupporder, eller genom att gå via Kassan och klicka Redigera gruppen. Kontaktpersonens grupporder är aktiv i kassan tills det datum du har valt som sista beställningsdag. Du behöver inte skapa en ny grupp trots att sista beställningsdag har gått ut. När du har skapat en gruppbeställning är du automatiskt i grupporderläget. Här ser du alla dina medlemmar, kan ta bort och bjuda in nya medlemmar samt ändra sista datum för er beställning. Det är även möjligt att korrigera gruppens namn och bild.

  • När skall kontaktpersonen göra sitt inköp i gruppen?

    Kontaktpersonen för en grupp kan lägga in sina inköp i gruppens beställning närsomhelst innan gruppbeställningens sista beställningsdatum. Efter slutdatumet skickar kontaktpersonen sedan iväg hela gruppens beställning, inklusive sin egen.

  • Var ser jag vem som skickat in sin beställning till min grupp?

    Kontaktpersonen ser alla de beställningar som gruppmedlemmarna har skickat in på gruppsidan. Du kan gå till gruppsidan från Mina sidor och Gruppbeställning eller via kassan och klicka på Redigera gruppen.

  • Kan jag radera beställningar som en medlem gjort?

    När en gruppmedlem lagt in en beställning kan kontaktpersonen radera medlemmens beställning om beställningen inte skickats till Dermosil. Efter att beställningen raderats kan gruppmedlemmen göra en ny beställning.

  • Hur kan jag ta bort medlemmar eller hela min grupp?

    Kontaktpersonen kan välja att ta bort medlemmar som ingår i gruppen. Om du inte längre vill vara kontaktperson för din grupp så kan du själv radera din grupp genom att gå till Inställningar för gruppen.

  • Kan jag behålla medlemmarna i min grupp efter inskickad beställning?

    När kontaktpersonen skickat in gruppens beställning, stannar alla medlemmar kvar i gruppen och en ny gruppbeställning påbörjas. Kontaktpersonen väljer då nytt datum för gruppens beställning och meddelar gruppen.

  • Var kan jag följa med till vilka jag sänt en inbjudan att delta i min grupp?

    Du kan se vilka medlemmar som hör till din grupp via Mina sidor och Grupporder, eller genom att gå via Kassan och klicka på Redigera gruppen

  • Hur kommer jag i kontakt med mina medlemmar?

    Om du önskar ändra datumet på er beställning, kan du samtidigt skicka ett meddelande till dina medlemmar. Behöver du diskutera annat kring er gemensamma beställning, kan du själv påbörja en diskussion via t.ex. WhatsApp eller Facebook.

  • Flera gruppmedlemmar beställde samma produkt men de hade olika pris på den. Vad beror det på?

    När en gruppmedlem bekräftar sin egen beställning i kassan, fastställs priset enligt det pris som gäller just då. Om produkten säljs till kampanjpris under en viss tid, kan gruppmedlemmarna få betala olika pris för samma produkt beroende på om kampanjen varit i kraft när beställaren bekräftar sin egen order. Detta gäller också kontaktpersonens egna inköp.

Info till gruppmedlemmar

  • När skickas beställningen in?

    När kontaktpersonen skapar gruppbeställningen väljs också sista beställningsdatum för gruppen. Kontaktpersonen skickar sedan in gruppens beställning.

  • Kan jag delta i flera gruppbeställningar?

    En kontaktperson eller en medlem kan endast delta i en grupp samtidigt. En medlem kan dock välja att gå ur en grupp och delta i en annan grupp ifall man fått flera inbjudningar.

  • Kan jag ändra min beställning?

    Ifall du önskar göra tillägg till din beställning, så är det bara att skicka in en ny beställning till kontaktpersonen, så bifogas din nya beställning till den senast inskickade. Din kontaktperson har skapat en egen sida för gruppen med all nödvändig information. Du hittar den genom att logga in och under Mina Sidor klicka på Gruppbeställning. Under Gruppens egna sida finns din inskickade beställning. Klicka på den senast inskickade ordern och där hittar du "Redigera beställning". Om du klickar där så kommer du till kassan och kan radera din order.

  • Var kan jag se min beställning?

    Du kan kontrollera din egen beställning från Mina sidor och Gruppbeställning eller gå via kassan och klicka på Redigera gruppen.

  • Kan jag delta i en gruppbeställning även om jag själv inte använder webbshopen?

    Javisst. Du kan skicka en lista med produkter som du vill beställa till beställningsgruppens kontaktperson, som sedan lägger in dina produkter som en del av gruppens beställning.