Grattis till 30-åringen!

Uppdaterad 2018-01-01 | Nyheter



De första åren körde företagaren Henry Backlund varje år över 10 000 mil runt om i Finland med bilen full av produktprover. I dag – 30 år senare – görs affärer dygnet runt på internet och hela familjen jobbar inom företaget.

Dermoshops vd Henry Backlund började inom textilbranschen. På 1980-talet gjorde han en sväng via den då blomstrande solariumbranschen för att sedan landa i kosmetikbranschen.
– I solariebranschen sålde vi kosmetika och tillsammans med min affärspartner kom vi fram till att vi borde tillverka produkterna själva.Så började resan mot ett eget varumärke och den första produkten från Dermosil, Hudvårdslotion, kom ut på marknaden för 30 år sedan. Produkten utvecklades för sjukvårdssektorn. Den användes inte för professionellt bruk, men sjukvårdspersonalen gillade den.
– Vi märkte snabbt att det fanns ett behov av andra produkter och lanserade en oparfymerad version. Den blev en hit. På den tiden fanns nästan inga oparfymerade produkter, berättar Henry.

Produktprover skickades per post, men Henry och hans fru Inga reste runt i Finland och visade personligen produktproverna för kunderna. Innan affärerna tog fart på riktigt fanns det även lugna dagar på kontoret.
– Jag minns att jag tyckte att det varit en bra dag när en hel skåpbil med beställda produkter lämnade lagret för att postas, berättar Henry.
– I början var det tungt, men jag trodde hela tiden att affärerna skulle ta fart och att företaget skulle växa. Om man bara nöjer sig med det man har i dag slutar företaget utvecklas.

Idag jobbar 70 personer inom Dermoshops koncern. Av dem jobbar 56 på huvudkontoret i österbottniska Korsnäs i Finland. Både fru och barn jobbar inom företaget. Frun Inga jobbar inom kundtjänst, sonen Rasmus ansvarar för verksamheten i Ryssland och dottern Henrietta jobbar just nu inom produktutvecklingen för makeup.
– Efter att jag gått ut handelshögskolan väcktes intresset för området och efter att ha utbildat mig till makeupartist blev intresset för kosmetikbranschen djupare, berättar Henrietta Backlund.
Henrietta njuter av friheten som kommer med att jobba inom produktutveckling. Produktutbudet utvecklas genom att man lyssnar på kunderna, men resan från idé till färdig produkt är en lång process. Henrietta går gärna helt in i kemins och produktämnenas komplicerade värld.
– Eftersom vi vill göra hudvänliga produkter innebär det att vi helt enkelt inte vill använda vissa ämnen. Det ingår även en hel del juridik i vårt jobb, komplicerad kosmetiklagstiftning och CPNP-registrering av produkter är vardag för oss, säger Henrietta.

Dermosils produkter har funnits att köpa i vår webbshop sedan 1996. Digitaliseringen har förändrat allt.
– Jag var på väg hem med tåg från en affärsresa i Helsingfors för ett tag sedan. Jag minns att jag tittade runt mig – alla i tågvagnen satt med en laptop eller mobiltelefon i handen och tittade på skärmen. Vad gjorde vi egentligen när vi åkte tåg för 20 år sedan? Nu är vi uppkopplade och tillgängliga i alla kanaler hela tiden, säger Henry.
En av Dermosils hörnstenar ända från början har varit en kunnig och snabb kundtjänst.
– Service och personlig kundkontakt är väldigt viktigt för oss. Det är även från våra kunder många nya produktidéer kommer in, berättar Henrietta.
Hudvänliga och växtoljebaserade produkter, snabba leveranser och högklassig kundtjänst är ett resultat av långvarigt och systematiskt hårt arbete, men vad drömmer vd:n om för framtiden?
– Vi jobbar intensivt med produktutveckling, men vi har inget eget forskarteam som utvecklar nya aktiva ämnen till produkter. Det har alltid varit min dröm och mitt mål, säger Henry.

Om Dermosil

Dermosil är ett finländskt hudvårds- och kosmetikmärke. I sortimentet hittar du trygga basprodukter för hela familjen, specialprodukter för känslig hud, trendig makeup, accessoarer, kosttillskott och rengöringsprodukter för hemmet. Dermosil säljs exklusivt via vår egen webbshop!